Sveikatą stiprinanti mokykla

Veiklos žingsniai

Vykdymo terminas

Atsakingi asmenys

1

2

3

4

1.

Respublikinio  projekto „Kūrybiškumo ugdymas kūno kultūros veikloje taikant netradicines priemones“. Metodinės medžiagos priemonių paroda.

Vasaris –  gegužė mėn.

Priešmokyklinio ugdymo pedagogė Jūratė Degutienė

2.

Sveikatingumo rytmetis ,,Besmegenių šalyje“

Vasario 10 d.

Priešmokyklinio ugdymo pedagogai

3.

Sveikos mitybos savaitė „Sveikai maitinkis“      

Vasario mėn.

Priešmokyklinio ir ikimokyklinio  ugdymo pedagogai

4.

Arbatžolių gėrimas čiulpiant medų(kurie nealergiški).

5.

Sumuštiniai su česnaku.

6.

Kvėpavimo pratimų taikymas po kūno kultūros veiklų.

7.

Sporto pramoga ,,Mes už  snaiges greitesni“

Vasario- gegužės mėn.

Priešmokyklinio  ir ikimokyklinio ugdymo pedagogai

8.

Sportinių batelių paroda

Kovas

Visų grupių pedagogai

9.

Filmukų demonstravimas ugdytiniams, sveikatingumo ugdymo temomis.

1x ketvirtyje.

SU konsultantė, sveikatos priežiūros specialistė

10.

Sporto šventė darželyje „Sportas - sveikata“. Skirta Vaikų gynimo dienai paminėti.

Gegužė

Priešmokyklinio  ir ikimokyklinio ugdymo pedagogai

11.

Kvėpavimo-tempimo pratimai (jogos pradžiamokslis) tėvams, ugdytiniams

Spalis

SU konsultantė

12.

Fizinio vaikų parengimo tyrimai. (3-7 metų amžiaus vaikams).

Spalis –gegužė

SU konsultantė, sveikatos priežiūros specialistė

13.

Akcija „Diena be cukraus.“ Skirta Pasaulinei diabeto dienai.

Darželio bendruomenei, tėvams

Lapkritis

Priešmokyklinio  ir ikimokyklinio ugdymo pedagogai

14.

Informacija įvairiose žiniasklaidose, sveikatingumo ugdymo temomis, darbo patirties sklaida tarp ikimokyklinių įstaigų, visuomenėje

Gruodis-Sausis

SU konsultantė, sveikatos priežiūros specialistė

15.

Parengti ir išleisti įstaigos leidinį „Kiškio Sveikuolio ABC“. Medžiaga, sukaupta sveikatingumo ugdymo tema.(knyga)

2015 Sausis- 2016 Gruodis

SU konsultantė, sveikatos priežiūros specialistė

 

                               Karmėlavos lopšelis-darželis ,,Žilvitis“

           ,,Sveikas vaikas- laimingi visi“                                          

                                                Projektas

                                                 2014 m.

                                                           Parengė: Jūratė Degutienė, priešmokyklinio ugdymo pedagogė metodininkė,

                                                                              SU koordinatorė, Tel. 8-37 39 93 09,  zilvitiskarmelava@gmail.com

Pagrindinis projekto tikslas:
 
Formuoti saugią, sveiką aplinką  ir fizinį aktyvumą  šeimoje, bendruomenėje.

 

Projekto uždaviniai:

•      Didinti bendruomenės informatyvumą apie saugios aplinkos įtaką  ugdytinių  fiziologijai ir psichologijai klausimais;

•      Skatinti teigiamą ugdytinių ir šeimos narių požiūrį į savo ir kitų sveikatą;

•      Ugdyti fizinį aktyvumą  šeimoje bei plėtoti bendradarbiavimo patirtį.

Saugios aplinkos įtaka ugdytinių fiziologinei

ir  psichologinei sveikatai

    Vaikai negali įtakoti juos supančios aplinkos ir tik nuo suaugusiųjų priklauso kokioje aplinkoje jie gyvena, žaidžia, mokosi ir kartais dirba.
(Pasaulio sveikatos organizacija)

Saugi ir sveika aplinka vaikų darželyje 

       Pagal Lietuvoje vyraujančią vaikų ikimokyklinio ugdymo sampratą, žmogaus asmenybės ir sveikatos ištakos glūdi jo vaikystėje. Todėl pirmasis ikimokyklinio ugdymo uždavinys- saugoti ir stiprinti fizinę bei psichinę vaiko sveikatą, tenkinti pagrindinius jo poreikius: saugumą, aktyvumą, saviraišką.

Aplinka turi didelį poveikį vaiko sveikatai, todėl reikia rūpintis sveikos aplinkos išsaugojimu. Švara ir tvarka turi būti visose vaiko gyvenimo ir veiklos zonose: grupės patalpose, sporto salėje, tualete-prausykloje, gamtos kampelyje, lauko žaidimų aikštelėse ir kt.

Sveikatą įtakojantys veiksniai yra:
Paveldimumas (genetika). Paveldimų ligų yra daug, jos išgydomos retai, todėl vaikų sveikatai gerinti daugiau galimybių yra veikiant kitas tris veiksnių grupes.

Medicinos pagalbos lygis ir prieinamumas. Medikų pastangos turi nežymią įtaką   sveikatai. Didesnis dėmesys turėtų būti skiriamas ligų profilaktikai ir sveikatos stiprinimui.

 Aplinka–fizinė, psichologinė ir socialinė. Vaiko sveikata formuojama dar jam negimus ir priklauso nuo tėvų sveikatos, tėvų gyvensenos, vaiką supančios aplinkos. Vaikai didžiąją laiko dalį praleidžia darželyje, todėl ugdymo sąlygos turi didelę įtaką vaikų sveikatai;

 Gyvensena priklauso nuo biologinių, socialinių bei kultūrinių veiksnių ir formuojasi veikiama socialinės aplinkos. Vaikų gyvensena formuojasi bendraujant su tėvais ir kitais šeimos nariais, aplinkiniais žmonėmis. Pradėjus lankyti ikimokyklinio ugdymo įstaigą, vaiko gyvenimo būdą veikia ugdymas.

Vaiko vystymosi fiziologija

Ankstyvoji vaikystė (lopšelinis amžius)
trunka nuo 1-ių iki 3-ių m.:

 

* Didėja vaiko kūno masė ir ūgis;
* Stiprėja raumenų sistema, kaulai bei raiščiai;
* Kinta kūno proporcijos: mažėja galva, ilgėja galūnės;
* Vaikas atlieka vis daugiau koordinuotų judesių;
*1-2 m. amžiaus vaiko judesiai netikslūs, nepastovūs;
* 1-3 m. amžiaus vaikų kaulai gana lankstūs, plastiški ir lengvai gali deformuotis, nes juose yra daugiau organinių medžiagų ir kremzlinio audinio, o mažiau mineralinių medžiagų;
*1,5 m. amžiaus vaikas pradeda suvokti erdvę ir nuotolį, atskirti daiktus, jų spalvas, dydį, formą bei svorį;
Sparčiai vystosi vaiko centrinė nervų sistema: susidaro nauji refleksai, vystosi kalbos ir kt. funkcijos;
* 2 metų pabaigoje išdygsta visi pieniniai dantys, leidžiantys gerai apdoroti maistą;
Virškinimo organai nėra galutinai išsivystę; skrandžio sulčių rūgštingumas daug mažesnis nei suaugusio;
* 1-3 metų vaikai jau negauna antikūnių  iš motinos pieno, todėl tampa mažiau atsparūs infekcinėms ligoms;
* 3 metų vaikai ima domėtis lyties skirtumais tarp berniukų ir mergaičių ir kt.

Pirmoji vaikystė (darželinis amžius) trunka nuo 3-jų iki 6 (7) m.

* Kūno parametrai didėja santykinai lėtai;
* Keičiasi kūno proporcijos: pailgėja kaklas ir galūnės, paplatėja pečiai, sustiprėja pilvo raumenys, prasideda pieninių dantų kaita;
* Kaulėja kremzlinis audinys, tačiau kaulai vis dar labai elastingi ir galintys deformuotis. Vaiko stuburas yra lankstesnis negu suaugusio, nes visi raiščiai silpni, tarpslanksteliniai sąnariai paslankesni, dėl to vaiko stuburo judesių amplitudė yra didesnė negu suaugusiųjų;
* Toliau vystosi ir tobulėja motorinės funkcijos, vaikas gali greitai bėgioti ir šokinėti, atsiranda
koordinuota smulkiųjų plaštakos raumenų veikla, reikalinga rašant, piešiant, lipdant. Daug greičiau formuojasi sąlyginiai refleksai;
*Vaikų plaučiai nėra tokie elastingi kaip suaugusių, nes silpnai išsivysčiusios plaučių audinio elastinės ir raumeninės skaidulos, tarpšonkauliniai kvėpavimo raumenys išsivystę silpniau;
*Vaiko nosies landos yra siauros, trumpos ir išklotos gležna gleivine. Kvėpavimo raumenų sluoksnis, elastinis audinys, sutvirtinantis kvėpavimo organus yra silpnas;
*Vaikų iki 10 metų amžiaus odos apsauginė funkcija yra silpnesnė, epidermio raginis sluoksnis yra plonas, gležnas ir lengvai pažeidžiamas.

Organizuotos veiklos:.

1.Parodėlė ,,Saugok savo ir kitų sveikatą

2.Renginys ,,Sveikas vaikas – laimingi visi“

3. Judrių žaidimų savaitės.

Žalingų įpročių šeimoje tyrimas

Tyrimo metu paaiškėjo, kad net 50 % šeimų, kuriose rūko abu tėvai, 30 % šeimų, kuriose rūko tik tėvelis; 20 % šeimų,  kuriose abu  tėveliai nerūko. 15% šeimų, kuriose grupę lankančių vaikų tėvelis dažnai vartoja alkoholį. 10% šeimų kuriose abu tėveliai dažnai išgėrinėja ir vaikų akivaizdoje. 75% šeimų, kuriose abu tėveliai vartoja alkoholinius gėrimus tik per šventes. 

       Tyrimo išvados

•      Didelė  suaugusiųjų  tolerancija  alkoholiui, tabako vartojimui  skatina  vaikų  teigiamą  požiūrį  į  jų  vartojimą.

•      Reklama bei mada, taip pat bendraamžių psichologinis spaudimas turi milžiniškos įtakos  vaikų žalingų įpročių atsiradimui.

•      Priešmokyklinis amžius yra  palankus ir tinkamiausias  laikas    pradėti pokalbius apie gyvenimą be narkotikų.

•      Aukštas savęs vertinimas, geri socialiniai įgūdžiai ir gebėjimas susidoroti su stresinėmis situacijomis padeda vaikui išvengti priklausomybės nuo žalingų įpročių žabangų.                          

                                                                             SVEIKATOS STIPRINIMO PLANAS  2016 m. m.

Eil.Nr.

Veiklos žingsniai

Vykdymo terminas

Atsakingi asmenys

1

3

4

5

1.

Lietuvos ikimokyklinio ugdymo įstaigų projektas ,,Mažųjų olimpiada 2016“

Sausio 4 - gegužės 31 d.

Priešmokyklinio ugdymo pedagogė Jūratė Degutienė

2.

 Kauno rajono ikimokyklinių ugdymo įstaigų socialinės atsakomybės projektas ,,Sveikatai palankūs“.

Sausis- Birželis

Priešmokyklinio  ir ikimokyklinio ugdymo pedagogai. Įstaigos sveikatos specialistai.

3.

Grupių projektai sveikatos tema      

Vasario mėn.

Priešmokyklinio ir ikimokyklinio  ugdymo pedagogai

4.

,, Kas kaip moka, tas taip šoka“ rytmetinės mankštos.

5.

Vaiko sveikatingumo ugdymas per logopedo  pratybas.

Logopedas

6.

Sporto šventė darželyje „Sporto abėcėlė“. Skirta Vaikų gynimo dienai paminėti.

Gegužė

Priešmokyklinio  ir ikimokyklinio ugdymo pedagogai

7.

Bendruomenės dienos

Gegužė

 Renginio darbo grupė

8.

Fizinio vaikų parengimo tyrimai. (3-7 metų amžiaus vaikams).

Gegužė

Priešmokyklinio  ir ikimokyklinio ugdymo pedagogai

9.

Informacija įvairiose žiniasklaidose, sveikatingumo ugdymo temomis, darbo patirties sklaida tarp ikimokyklinių įstaigų, visuomenėje

 Mokslo metų eigoje

SU konsultantė, sveikatos priežiūros specialistas, ikimokyklinio ugdymo pedagogai

10.

.

Parengti ir išleisti įstaigos leidinį „Kiškio Sveikuolio ABC“.

2016 Sausis- 2017 Gruodis

Priešmokyklinio ugdymo pedagogė Jūratė Degutienė

 

                                                                Kauno rajono Karmėlavos lopšelis-darželis ,,Žilvitis“

                                                                                 SU  veiklos ataskaita už 2015 m. m.

  1.  Organizuotas respublikinis ikimokyklinių įstaigų kūrybinis sveikatingumo projektas  ,,Kūrybiškumo ugdymas, kūno kultūros veikloje, taikant netradicines priemones“. Dalinomės gerąją darbo patirtimi su įstaigos ir rajono pedagogais. CD įraše pateiktos Kauno r. ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogų kūno kultūros priemonių pavyzdžiai, bei veiklos vaikų kūrybiškumui ugdyti kūno kultūros veiklose, taikant netradicines priemones.                       
  1.  Vasario mėnesį  įstaigoje organizuota sveikos mitybos savaitė „Sveikai maitinkis“  

Priešmokyklinėje grupėje buvo organizuotas projektas ,,Aš renkuosi sveiką maistą“.  Šiuo projektu siekėme, kad vaikai įgytų naudingų praktinių žinių ir įgūdžių apie sveiką mitybą, išmoktų teisingai pasirinkti maisto produktus, sužinotų maisto produktų naudą ir galimą žalą augančiam organizmui. Taip pat stengėmės vaikams paaiškinti, jog sveika mityba padeda saugoti ir stiprinti sveikatą bei išvengti daugelio ligų.  

  1.  Organizuota sporto pramoga ,,Mes už  snaiges greitesni“

Vaikai mokėsi saugiai žaisti lauke žiemos metu. Sportinės užduotys lavino vaikų judesių koordinaciją, pusiausvyrą, vikrumą. Vaikai pamatė, kad žiemą žaidimams galima panaudoti sniegą: ant jo piešti, sportuoti.

  1. Kvėpavimo-tempimo pratimai (jogos pradžiamokslis) ugdytiniams.

Jogos užsiėmimų metu vaikai žaismingai mokėsi sutelkti dėmesį. Pratimai pagerino jų motorinius įgūdžius, treniravo pusiausvyros pojūtį ir visumoje skatino sveikatą ir gerą fizinę būklę.

  1. Organizuota sporto šventė ,,Šviesoforas-linksmas dėdė“

          Teatralizuotos saugaus eismo šventės,  metu vaikai buvo mokomi saugaus eismo pradmenų. Darželio kieme vaikus pasitiko Dėdė Šviesoforas, kiškis ir pelytė Mikė. Jie vaikus supažindino su kelio ženklais, taip pat priminė šviesoforo spalvas, paaiškino jų reikšmę. Visi kartu žaidė žaidimą “Šviesoforas”, atsakinėjo į viktorinos klausimus, smagiai mėtė kamuoliukus su parašiutu  juos rinkdami, žaidė kitus žaidimus. Vėliau vaikai mokėsi šokti “flashmobo” šokį “Policininkas”.

Įgiję saugaus eismo įgūdžių pradmenų, vaikai savo įspūdžius išliejo piešdami ant asfalto spalvotomis kreidelėmis. Šventę vainikavo, Lietuvos automobilių kelių direkcijos prie Susisiekimo ministerijos, vaikams skirtos dovanėlės – atšvaitai, atvirutės ir kt.                                                                                                          

  1. Organizuotas edukacinis projektas ,,Aš mažasis krepšininkas“

         Projekto tikslas: skleisti sporto, kaip suvienijančio visus Lietuvos piliečius vienam tikslui, idėjas. Suteikti vaikams galimybę pasijusti tikrais krepšinio sirgaliais ir dalyviais, didžiuotis Lietuvos atributika. Skatinti žaidimus su kamuoliu. Plėtoti ikimokyklinių įstaigų bendradarbiavimą. Vaikai atliko įvairius pratimus su kamuoliais, susipažino su pagrindinėmis krepšinio taisyklėmis, patyrė teigiamų  emocijų ir įgijo naujos  patirties.

  1. Organizuotas edukacinis projektas

„Kas kaip moka, tas taip šoka“

Organizuodami projektą siekėme:

  • Ugdymo procese išbandyti mažiau naudojamus ugdymo/si būdus (šokį);
  • Plėsti pedagogo suvokimą apie šokio, kaip efektyvaus ugdymo būdo, panaudojimą įvairiose pedagoginėse situacijose;
  • Suteikti džiaugsmo vaikams;
  • Įgyvendinti tarptautinio Erasmus strateginės partnerystės projekto „Lėlių misija: vaikystė be sienų“ veiklas.

Sklaida:

  1. Straipsnis www.ikimokyklinis.lt
  2. Straipsnis www.karmėlava.eu

      3.    Tinklapis: www.teaching-strategies.eu

  1. Organizuota akcija ,,16 aktyvumo dienų prieš smurtą“

Akcija organizavo ,,du Kvadratu“. Akcija finansavo socialinės apsaugos ir darbo ministerija. Išleistas CD.

Akcijos metu vaikai sužinojo kas yra pyktis ir kaip jį nugalėti. Kaip atsirado piktas žmogus. Ką reikia daryti, kai supyksti. Kaip galima nugalėti pyktį. Kaip atrodo laimingas žmogus. Veiklos pabaigoje vyko laimės terapija, vaikai tapė paveikslą.